Heerlijk ontspannen en tot rust komen bij Pedicurepraktijk Franeker

Diabetische en reumatische voet

Laat uw voeten behandelen door een professionele pedicure aangesloten bij ProVoet

Pedicure Praktijk Mirjam Schaafsma is in het bezit van de aantekening “Diabetische & Reumatische voet”. U ontvangt na de behandeling een faktuur mee naar huis die u over het algemeen (deels) kunt declareren bij de zorgverzekeraar.

Reumatische voet

Klachten aan de voeten van mensen met reuma ontstaan door: – het dunner worden van de vetkussentjes onder de bal van de voet – afwijkende stand van de voet en/of de tenen – niet goed passend schoeisel

Door een beperkte bewegingsmogelijkheid en/of doordat de voet en tenen herhaaldelijk in de verdrukking komen ontstaan er ongewenste likdoorns en eelt op drukplekken wat veel pijn kan veroorzaken. Ook kan het afwijkingen aan de nagels veroorzaken zoals:

– verkleuring van de nagel – verdikking of juist verdunning van de nagels – brokkelige nagels – eeltvorming onder de nagels – nagels kunnen ruw en ondoorzichtig worden – of splijten en daardoor gevoelig worden voor schimmelinfecties.

Door reuma ontstaat er vaak een beperking in de beweeglijkheid en buigzaamheid van het lichaam waardoor men de voeten vaak zelf niet meer goed kan verzorgen, wat extra problemen kan geven.

Voetverzorging

Diabetische voet

Vaatafwijkingen

Diabetes geeft, afhankelijk van hoe lang het bestaat, bloedvatafwijkingen. De wanden van de slagaders worden als gevolg van de diabetes langzaam verdikt. Daarnaast versnelt diabetes het proces van aderverkalking (atherosclerose). Dit leidt tot vernauwing van de bloedvaten waardoor de doorbloeding van weefsels en organen wordt belemmerd. De mate waarin dit klachten geeft, is afhankelijk van de plaats in het lichaam waar de vernauwing bestaat. Het is dan ook onmogelijk om te voorspellen in welke mate en in welk tempo bij een patiënt diabetische vaatafwijkingen zullen ontstaan. Door alert te zijn op bepaalde symptomen kunnen bepaalde complicaties echter beperkt of voorkomen worden.

Diabetische voetafwijkingen

Voetafwijkingen komen bij patiënten met diabetes vaak voor. Vooral patiënten die langer dan zes tot zeven jaar diabetes hebben, ontwikkelen vaak (40-50%) voetafwijkingen. Deze voetafwijkingen kunnen op den duur tot ernstige problemen leiden. Omdat, als gevolg van de diabetes, het normale gevoel verminderd is, worden beschadigingen en wondjes aan de voeten (te) laat opgemerkt. Het ziet er aanvankelijk onschuldig uit, maar het kan leiden tot ernstige infecties. Als gevolg van de infectie raakt de bloedsuikerspiegel ontregeld. Als voetinfecties verwaarloosd worden of onvoldoende behandeld worden, kan dit op langere termijn zelfs tot amputatie leiden! Vroegtijdige intensieve wondbehandeling voorkomt onnodige complicaties! Vraag daarom bij twijfel over een wond aan uw voet zonder uitstel advies aan uw behandelend arts. Ook andere symptomen vragen om deskundig onderzoek. Als u klachten hebt die kunnen wijzen op verslechtering van de bloedvoorziening in uw been, doet u er goed aan deze klachten zo tijdig mogelijk met uw arts te bespreken. Voorbeelden van dergelijke klachten zijn:

– nachtelijke pijn die verbetert door het been naar beneden te laten hangen; – wit of blauw worden van de tenen; – pijnklachten die wijzen op verslechterde doorbloeding bij inspanning (zogenaamde ‘etalagebenen’)